URHEILIJAN KEHONHUOLTO

KEHONHUOLLON KULMAKIVET
Aktiiviliikkuja, kuntoilija tai tavoitteellinen urheilija

Olet sitten aktiivilliikkuja, kuntoilija tai tavoitteellinen urheilija jokaiselle on merkitystä sillä, että oma keho tarvitsisi säännöllistä huoltoa. Oli lajisi mikä tahansa fyysisesti kehoa kuormittava, on aina tehtävä huoltotoimenpiteitä jollakin tasolla. Nämä toimenpiteet ovat joko itse tehtäviä esim. venyttelyä ja putkirullailua, näilläkin pääsee jo hyvin pitkälle omassa kehonhuollossa. Sitten on toimenpiteitä, kuten hieronta ja alipainehoito, nämä ovat ammattilaisten suorittamia huoltotoimenpiteitä.

Kun harrastetaan omaa lajia tai aloitetaan uusi harrastus, keho reagoi siihen aluksi hieman ihmetellen. Lihakset tulevat kipeäksi, hengästyttää ja väsyttää nopeasti. Nämä on ihan normaaleja kehon toimintoja fyysisen kuormituksen johdosta.

Kun harjoittelua on jonkin aikaa tehty ja pysyviä kiputiloja on edelleenkin, on silloin hyvä tulla ammattilaisen luo. Hyvin usein ihmiset lopettavat tässä kohtaa harrastamisen eikä tule ammattilaisen luo ja pitää harrastamista huonona ideana. Ammattilainen tunnistaa lajisi tuomat rasitukset kehollesi ja kuvailemasi vai yleensä saadaan paikannettua ja kiputilaa lievitettyä tai jopa poistamaan. Ammattilainen antaa  myös ohjeita, kuinka korjata harjoittelua ettei kyseinen vaiva uusiutuisi.

Huollathan autoasi tai polkupyörääsikin säännöllisesti. Miksi et itseäsi?

Milloin kehonhuollonmerkitys korostuu?
Harjoittelumäärien kasvaessa (puhutaan yli 4-6 harjoitusta viikossa) sekä eri harjoituskausien kuormitukset asettavat erilaisia vaatimuksia kehon toiminnalle. Jokaisesta harjoituksesta on äärimmäisen tärkeää palautua mahdollisimman nopeasti, jotta kehitys on toivottua ja vältetään turhat loukkaantumiset. Kuten edellä mainittiin, osan kehonhuollosta voi ja pitääkin tehdä itse ja osa kannattaa hoidattaa ammattilaisella, joka pystyy tuomaan oman näkemyksensä kehonhuollon suunnalta tehostamaan ja tukemaan harjoittelua.
Valitettavan usein törmäämme siihen, että harjoitellaan ja kisataan aktiivisesti ympäri vuoden, mutta kehonhuolto on jätetty aivan toisarvoiseksi tai sitä ei tehdä ollenkaan. Unohdetaan seikat, kuten ikääntyminen, loukkaantumisten aiheuttamat ongelmat sekä muut elämän tuomat kuormitukset keholle. Ihmetellään kovasti kun ei palauduta tai tulee herkästi loukkaantumisia. Työskentelemme päivittäin näiden asioiden kanssa ja pystymme tukemaan harjoittelua ja kisaamista, niin että palautuminen on tehokkaampaa ja loukkaantumisriski laskee.