HOITOJA ARJEN HAASTEISIIN

HOIDAMME PÄIVITTÄIN VAIVOJA JOTKA HÄIRITSEVÄT ARKIELÄMÄÄ
Arki tuo omat haasteet keholle
Arkielämän keskiössä on usein suurimman osan ajasta vievät työ ja kotona tehtävät askareet. Näitä on hyvin erilaisia eri ihmisillä ja siten rasittavatkin kehoa erilailla. Hankalat työskentelyasennot tai staattinen istumatyö rasittavat kehoa, jolloin yleensä alkaa ilmaantumaan erilaisia vaivoja. Pitkittyessään nämä vaivat aiheuttavat työtehon laskua ja pahimmillaan sairauslomaa ja työkyvyttömyyttä.
Vaivat jotka olisi hieronnalla hoidettavissa hoidetaan valitettavan usein särkylääkkeillä ja lihasrelaksanteilla sekä sairauslomalla.
Tyypillisimmät vaivat
Ylivoimasesti yleisimmät vaivat, jotka ovat työperäisiä ja joihin törmäämme päivittäin ovat päänsärky, niska-hartiaseudun kiputilat, niskan jäykkyys, sormien puutuminen ja voimapuutokset ja alaselän kiputilat.
Päänsärky voi johtua niska- hartiaseudun kireydestä. Huono työskentelyasento aiheuttaa pään työntymistä eteen, jolloin niska- hartiaseutu alkaa kirtistää ja tämä ilmenee päänsärkynä
Niska- hartiaseudun kiputilat ilmenee yleensä siten, että hartiaseutua kivistää ja on tarvetta venytellä tai painaa jollakin hartioita. Pään kääntäminen ja taivuttelu sivuttain on vaivalloista ja usein näissä on liikevajaavaisuutta, eli pää ei vaan käänny.
Herääminen öisin käden puutuneisuuteen sekä voimattomuuden tunne (ei jaksa puristaa) voi johtua lihaskireyksistä niska-hartiaseudulla tai rinnan yläosassa. Tällöin yleensä kiristyneet lihakset painavat käteen menevää hermoa. Hierojamme pystyy erottelemaan tämän tekemällä erinäisiä testejä.
Huonot työskentelyasennot altistavat pidempään jatkuneina alaselän kipuilua. Hierojamme pystyvät erilaisilla testeillä määrittelemään mistä kipuilu johtuu sekä kohdentaa hieronnan juuri oikealle alueelle. Hieronnalla voidaan lievittää kiputiloja. Hieroja antaa tarvittaessa mukaan kotihoito-ohjeita.
Mikäli havaitset näitä oireita on sinun syytä hoitaa kehosi kuntoon ennen kuin tilanne pääsee turhan pitkälle.
Hieronnan merkitys
Hieronnalla pystytään kiihdyttämään aineenvaihdutaa lihaksessa, mikä rentouttaa lihaksen ja palauttaa sen takaisin omaan lepopituuteen. Kun vaivan aiheuttama lihas tai lihakset ovat hieronnalla käsitely saadaan vaiva poistumaan. Hierojamme antavat kotihoito-ohjeita, joiden avulla vaiva pysyy jatkossa poissa.