Osteopatia

Osteopatia on manuaalinen eli käsin suoritettava hoitomuoto, joka on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinten ongelmien ja toiminnallisten häiriöiden hoitoon. Osteopatiassa asiakas otetaan huomioon kokonaisuutena keskittyen tukemaan asiakkaan terveydentilaa ja kokonaisvaltaista terveyden edistämistä. Osteopaattisessa hoidossa ei hoideta pelkästään oiretta, vaan pyritään löytämään vaivan aiheuttaja. Osteopatia sopii hoitomuotona kaikille ja se on turvallista sekä yksilöllisesti räätälöityä. Osteopaattisen hoidon tavoitteena on parantaa nivelten liikkuvuutta, tehostaa veren- ja nestekiertoa ja vähentää lihasjännityksiä. Osteopaatille tultaessa ei välttämättä tarvitse olla erityistä vaivaa tai kipuja vaan hoitoon voi tulla ennaltaehkäisevässä mielessä tai vain rentoutumaan.

Osteopaatti on Valviran rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattilainen, joka suorittanut 4-vuotisen korkeakoulutuksen. Osteopatian taustalla on anatomian, fysiologian, embryologian ja biolääketieteellisten tieteiden periaatteet.

mitä hoidossa tapahtuu?

Ensimmäinen käynti alkaa alkuhaastattelulla, jossa kartoitetaan asiakkaan yleistä terveydentilaa, vaivoihin ja oireisiin liittyviä asioita. Mahdolliset vaivaan liittyvät lääkärinlausunnot on hyvä ottaa vastaanotolle mukaan. Haastattelun jälkeen osteopaatti tutkii muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan vaivan laadusta.

Tutkimisen aikana tehdään erilaisia liiketestejä, johon sisältyy yksinkertaisia liikkeitä liikkuvuuksien ja kehon toiminnan kartoittamiseksi. Lisäksi tehdään erotusdiagnostisia testejä tarpeen mukaan. Yleensä osteopaatti käyttää palpaatiota eli käsin tunnustelemista hyödyksi tutkimisen aikana.

Hoidossa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia tekniikoita, kuten nivelten manipulaatio- ja mobilisointitekniikoita, pehmytkudostekniikoita ja faskiatekniikoita. Lisäksi voidaan vaikuttaa hermoston ja sisäelinten toimintaan pehmein tekniikoin. Hoidon tueksi vastaanotolla käydään läpi harjoitteita ja itsehoito-ohjeita.

Jatkokäynneillä edetään lyhyen keskustelun jälkeen tutkimiseen ja hoitoon. Akuutti vaiva voi helpottua yhdellä hoitokerralla, mutta pidempiaikaisiin vaivoihin tarvitaan useampia hoitokertoja.

tyypillisiä osteopatialla hoidettavia vaivoja:
  • selkäkipu ja alaselkäkipu
  • niskakipu
  • päänsäryt ja migreenit
  • hermostolliset oireet: puutumiset ja pistelyt
  • stressiperäiset jännitystilat
  • toiminnalliset ruuansulatusvaivat
  • leukanivel- ja purentalihasten ongelmat
  • turvotukset
  • olkapään kiputilat ja vaivat
  • lantion alueen kivut
  • raskauden aikaiset kivut ja jännitykset